VĚDECKÝ NÁZOR
Vědecká podstata

Ve 21. století můžeme očekávat délku života vyšší a kvalitu života lepší. Ve výzkumu na univerzitě v Readingu vědci zjistili, že kombinace zdravé stravy, potravinových doplňků, přírodních nutričních výživných programů a léčivých bylin nabízí nebývalé možnosti v léčbě mnohem závažnějších nemocí.

Bohužel namísto infekcí, jimž ve velkém podléhali naši předkové, nastupují jako hlavní zabijáci chronické choroby, především aterosklerotické onemocnění srdce, cukrovka a rakovina. Jen málo lidí si uvědomuje, že těmto opravdu epidemickým chronickým nemocem lze předcházet zdravějším stravováním a změnou způsobu života.

I když je správná výživa základem dobrého zdraví, jídelníček mnoha lidí je nevyhovující a neobsahuje ideální množství vitamínů a minerálů. Příčinou je omezený výběr potravin a nedostatek pohybu u většiny lidí. Lidé snižují příjem potravy, aby netloustli, ale spolu se snižováním kalorického příjmu snižují i příjem vitamínů a minerálů. Naše strava také neobsahuje dostatek ovoce, zeleniny a celozrnných potravin, které jsou právě nejbohatší na důležité nutriční látky.

Špatný zdravotní stav se často přičítá nízkému příjmu nezbytných – esenciálních – nutričních látek. Citlivé na takový nedostatek jsou buňky nervového a imunitního systému.

Důležitým příspěvkem k homeostáze ( udržení stálého stavu ) je vylučování konečných toxických látek. K tomuto vylučování je nutný zdravý krevní oběh a správná funkce jater a ledvin – a to vše závisí na dostatečném příjmu vitamínů, minerálů a fytochemických látek. Při nedostatku těchto látek dochází k nemocem. Můžete ale zjistit, že příznaky vaší nemoci zmizí rychleji, budete-li užívat kombinace doplňků.

Účinek přírodních léků je poměrně slabý, a tak mají větší léčebnou sílu, užíváte-li je v kombinacích. Rostlinné látky je možné užívat společně s vitamíny a minerály, aby se urychlil léčebný proces.

Máte-li příznaky zhoršeného zdravotního stavu, jako je únava, stres, pokles nálady nebo opakující se infekce, uděláte první krok k nápravě, když se zamyslíte nad tím, co a jak jíte.

Když kýchnete, ani se nepodivíte, že vám někdo doporučí vitamin C nebo echinaceu( třapatku). Postěžujete-li si na premenstruální syndrom, poradí vám pupalkový olej. Ve vyspělých zemí více než třetina všech dospělých, bez ohledu na věk a společenské postavení, dnes pravidelně užívá potravinové doplňky jako prevenci nebo k léčení různých nemocí, od nachlazení a bolestí hlavy až k artritidě, depresím nebo srdečním potížím.

Potravinové doplňky nejsou nic nového nebo neobvyklého. Vitaminy v tabletách známe již více než 50 let. Bylinky se používají v kuchyni a při léčení již tisíce let a podle Světové zdravotnické organizace používá fototerapii (bylinkářství) k léčebným účelům 80% světové populace.

Ještě před deseti lety tvořily většinu potravinových doplňků nutriční látky, jako vitamin C a B-komplex, a minerály, jako železo a vápník, o kterých se vědělo, že je jich v potravě nedostatek. Dnes si můžeme vybírat z nesmírně pestré palety potravinových doplňků, které jsou upravené pro naši individuální spotřebu.

Současný výzkum výživy předkládá spoustu studií nabízejících přesvědčivé důkazy, že určité potraviny a nutriční látky mohou pomoci předcházet chorobám, zpomalovat jejich progresi, nebo dokonce zvrátit průběh závažných nemocí. Při současných znalostech a pochopení lidského organismu nemůžeme očekávat, že bychom mohli být stále úplně zdraví.

 

ZjljZ